söndag 14 oktober 2012

Halloumibotten till pizza

Ibland snubblar man över ett recept som låter rätt konstigt, men faktiskt blir oväntat bra! Inte riktigt som pizzabotten, men absolut inte något halvtaskigt lowcarb-substitut! Idag toppade jag med hemlagad pizzasås och chèvre innan gräddning och lade på rucola och parmaskinka efteråt. Sönerna fick vanlig pizza med mozzarella. Tre av dem toppar med parmaskinka efter gräddning. Barn nr 3 fick ett hörn med rökt skinka.

En normalstor halloumi á 200 g ger 4 dl riven ost, så det är lika gärna att göra fyra bottnar. Halloumibottnarna går dessutom bra att lösfrysa och bara plocka fram efter behov. Det har varit himla smidigt att plocka fram dessa til mig själv! Recept från mat & hälsa 2/12.

Halloumibotten 

2 st

2 dl riven halloumi
1 ägg
½ dl grädde
2 msk pofiber

Rör samman ingredienserna till pizzadegen. Låt svälla i 10 min. Bred ut till två runda bottnar (ca 1 cm tjocka) på bakplåtspapper. Förgrädda 10 min på 250 grader. Lägg på valfri pizzaatopping och grädda ca en kvart.

Halloumibottnarna går bra att lösfrysa.



Det kan möjligen vara så att vår lilla lindy hop-förening fick se en helt unik dansuppvisning i något slags street/funk. Jag och en dansvän var kanske inte bäst, men vi hade sjukt roligt och bjöd på oss själva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar