onsdag 10 februari 2010

Chokladfondue med toblerone

Chokladfondueset kan tyckas vara en överflödig kökspryl, men vi är mycket förtjusta i vårt! Man kan såklart doppa frukt. Jordgubbar är suveränt om det är säsong. Vi doppar marshmallows! Igår doppades även några eftersläntrande skumtomtar. Jag gjorde för lite fondue. Receptet nedan är vad jag borde ha lagat. Barn nr 2 och 4 värmde marshmallows och skumtomtar i micron och hade fasligt kladdigt och kul!

Medelbetyg förmodligen nästan 5 av 5.

Chokladfondue med toblerone

6 port ungefär

1 dl grädde (vi anv laktosfri)
200 g ljus toblerone (blekgula varianten)

Värm grädden i en kastrull. Dra av kastrullen från platta. Bryt tobleronen i bitar och låt smälta i grädden. Häll över fondue i fondueskålen (eller vad tusan det nu heter). Håll koll på värmeljuset. Man kan nästan behöva släcka en stund ibland.

2 kommentarer:

  1. Mmmm Marabou...nej just det; Toblerone ;-) Idag gick det inget bra på lindyhopen, kändes som de gick så himla fort fram och nu känner jag mig osäker på om jag grejar detta, trist ;-/

    SvaraRadera
  2. Men exakt vad krånglar? Ska ni börja blanda 6or och 8or? Det tyckte jag var struligt i början.

    SvaraRadera