onsdag 6 juni 2012

Det här med nationaldag?

Varje år skulle vi skriva dikter till Sverige inför nationaldagen. Sedan skulle klassen rösta fram en dikt som skulle läsas upp inför hela skolan. Det var förfärligt nervöst att läsa för så många...

"Nationaldag nummer två, jag vill på fjället gå."

Så började min nationalromantiska hyllningsdikt. Fast det med fjället var inte alls sant, men det rimmade åtminstone. Resten av dikten har fallit i glömska. En av grabbarna i parallellklassen diktade "I byn där jag bor, har min mormor många kor." Fast hon hade inte alls några kor, tror att hon jobbade på banken eller ICA.

Tyvärr tror jag inte att Sveriges nationaldag någonsin kommer att bli särskilt helig för oss som minns när den infördes. Nästa år är det nationaldag nummer trettio. Vem vet, kanske jag skriver en ny dikt ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar