tisdag 15 mars 2011

Nudelwok med rostade grönsaker & kyckling

Riktigt gott! Kommer absolut att lagas igen! Hittade receptet i LagaLätt 1/11, men har ändrat lite. Jag köper inte svindyra sobanudlar som det står Renée Voltaire på. Herregud vilka kilopriser det är på de produkterna! Tomoshiraga somen stod det på mitt fina nudelpaket från thaiaffären. Japansk risvinäger fanns ändå hemma och det lät roligare än vanlig vitvinsvinäger. Bra betyg från alla; 3,8 av 5.

Nudelwoken skulle funka suveränt som veg, med shiitake eller quorn istf kyckling!

Nudelwok med rostade grönsaker & kyckling

4 port

3 paprikor, gärna olika färger
1 zucchini
2 rödlökar
1 pkt sobanudlar (250 g)
1 vitlöksklyfta
2 msk färsk riven ingefära
3 msk japansk soja
1 msk japansk risvinäger
2 msk sesamfrön
4oo g kycklingfilé (ca 3 st)
1 påse ruccola
olja att steka i
salt + nymald svartpeppar

Sätt ugnen på 250 grader. Skölj, kärna ur och strimla paprikorna. Skär zucchinin i cm-tjocka skivor. Skala och klyfta lökarna. Lägg allt i långpanna och blanda med 1 msk olja och ½ msk salt. Rosta mitt i ugnen i ca 20 min, tills grönsakerna fått färg.

Koka nudlarna enl förpackning. Häll av och skölj i kallt vatten. Låt nudlarna rinna av i ett durkslag.

Skala och finhacka vitlök. Blanda med ingefära, soja, vinäger och semsamfrön i en liten skål. Skär kycklingen i mindre bitar. Bryn kycklingen i olja och häll över marinaden. Låt puttra några min.

Vänd ner nudlarna och låt dem bli varma. Vänd ner ugnsrostade grönsaker och ruccola strax innan servering. Gott att strö lite cashewnötter över!

3 kommentarer:

  1. Tack för titten hos mig.

    Vilket gott recpet... Annat än resterna från söndagens kyckling men mätt blev jag.

    SvaraRadera
  2. Mumsfilibabba, låter supergott!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att ni tar er för och testar! Lär nog laga detta igen rätt snart, så att även maken får smaka.

    SvaraRadera